باسلام،
خوب دوستان از این به بعد شما هر هفته یک ویدیوی جالب را میتوانید به صورت انلاین در وب سایت کلاس ادبیات مشاهده فرمائید!
از دوستان و بازدیدکنندگان عزیز خواهشمندم که نظرات خود را با ما در ارتباط بگذارند!
سرگذشت انسان
باسلام،
خوب دوستان از این به بعد شما هر هفته یک ویدیوی جالب را میتوانید به صورت انلاین در وب سایت کلاس ادبیات مشاهده فرمائید!
از دوستان و بازدیدکنندگان عزیز خواهشمندم که نظرات خود را با ما در ارتباط بگذارند!
-تضاد مدرّج:در این نوع تضاد صفت ها قابل درجه بندی هستند.مثال:سرد و گرم،بزرگ و کوچک،پیر و جوان و...
2-تضاد معنایی( مکمل یا دو عضوی):در این نوع تضاد نفی یکی موجب اثبات دیگری است.مثال:مرده و زنده،زن و مرد،روشن وخاموش،باز و بسته و...
3-تضاد واژگانی(با وند منفی ساز):آگاه وناآگاه،باادب و بی ادب،دانا و نادان و...
4-تضاد ضمنی: یعنی دو کلمه در اصل با هم متضاد نیستند ولی در ضمن سخن که با هم ذکر می گردند یک ترکیب متضاد
می سازند. مثل: فیل و فنجان،راه و چاه،کارد و پنیر و...
5-تضاد یا تقابل دو سویه:زن و شوهر،خرید و فروش و...
با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید!
دانلودکتاب فارسی پایه هفتم(پایه اول دوره اول متوسطه)
دانلود
دانلود مقدمه
حجم 1.58 مگابایت
دانلود بخش اول
حجم2.22مگابایت
دانلود بخش دوم
حجم1.15مگابایت
دانلود بخش سوم
حجم1.14مگابایت
فرمت
دانلود نمونه سوال نوبت اول ادبیات فارسی پایه هشتم
در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید!
گروه زبان وادبیات فارسی اصلاحیه ای را برای کتاب تازه تالیف فارسی هفتم چاپ1392 آماده نموده که همکارن گرامی می توانند آن را مشاهده نمایند.
|
صفحه |
درست |
نادرست ( چاپ کتاب) |
1 |
۳۱ ،خط یازدهم ۳۳ ، خط ششم |
استحکاماتی متوجّه شدید |
استحکامّاتی متوجّه شدی |
2 |
34 ، خط دوازدهم |
نقل قول |
نقل و قول |
3 |
40 ، سطر هجدهم |
مصوّب |
مصوبّ |
4 |
60 ، بیت سوم |
شدش گیتی به پیش چشم ، تاریک |
شدش گیتی به چشم چشم ، تاریک |
5 |
99، بیت سوم در نکته ی دوم |
نکردی در این روز بر من جفا / که تو شیر مردی و من پیر زن |
نکردی در این روز بر من جفا که / تو شیر مردی و من پیر زن |
6 |
117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم |
‹‹– رستگاری ›› حذف شود |
– رستگاری |
7 |
122، خط چهارم تمرین شماره 1 |
جمله ی : املا در دوره ی اول متوسطه ، شامل دو بخش است :حذف شود |
املا در دوره ی اول متوسطه ، شامل دو بخش است : |
8 |
پشت جلد کتاب |
تصویرآرامگاه عطار نیشابوری باید قرار بگیرد . |
تصویر کنونی مربوط بهآرامگاه خیام نیشابوری است . |
به نام خدا نام: مدرسه ی راهنمایی نمونه نام خانوادگی: پایه ی هفتم |
||
1 |
عبارت صحیح را با « ص» وعبارت غلط را با « غ» مشخّص کنید. الف)درجمله ی « غنچه گفت: گرچه دل تنگم...» آرایه ی تشخیص وجود دارد. ( ) ب) عبارت « یاد دارم که در ایّام طفولیّت متعبّد وشب خیز بودم.» سه جمله است. ( ) |
1 |
3 |
گزینه ی صحیح را انتخاب کنید. *درکدام گزینه کلمات، مترادفِ هم هستند؟ الف) برهنه ولخت ¦ ب) بیدار وخفته ¦ ج)درویش وتوانگر ¦ د) تشنه وسیراب ¦ *کدام واژه با توجّه به درس «زنگ آفرینش » غلط معنی شده است؟ الف)گلدسته : دسته گل ¦ ب) غوغا : شور وفریاد ¦ ج) فارغ : آسوده ¦ د) اُفق : کرانه ی آسمان ¦ *کدام جمله عاطفی است؟ الف) شعر هوا را بخوان ¦ ب) دنیا بر چهار چیز بر پاست ¦ ج) عجب گل قشنگی ¦ د) چرا طبیعت را آلوده می کنید ¦ |
|
4 |
واژه های زیر را در مقابل عبارات مربوط به خود قرار دهید.( یک واژه اضافی ست.) « تشبیه ، تشخیص ، جمله ، قافیه ، مصراع » الف) مجموعه ا ی از کلمات که پیامی را از گوینده به شنونده واز نویسنده به خواننده می رساند ............نام دارد. ب) هرگاه ویژگی انسان را به غیر انسان نسبت دهیم به آن .............می گویند. ج) به کلماتی که آهنگ وحروف آخرشان در شعر یکسان ست ......... می نامند. د) به کوتاه ترین سخن موزون وآهنگین .................می گویند. |
|
2 |
در واژه های زیر کلمات هم خانواده را پیدا کنید وبه هم وصل کنید . ظلمت / مونس / معرفت / ظلم / حریم / انیس / عارف / حرم |
|
3 |
معنی واژگان داده شده را بنویسید. رَخشان : وداع : گنجوران: |
|
2 |
ردیف وقافیه ی ابیات زیر را مشخّص کنید. زنگ تفریح را که زنجره زد باز هم درکلاس غوغا شد هریک از بچّه ها به سویی رفت ومعلّــــم دوباره تنها شد |
|
2 |
تعداد جملات رادرهرگزینه مشخّص کنید. الف) گفت می خواهم آفتاب شوم. ( ) ب) کاش با باد رهسپار شوم. ( ) ج) دست گیر که دست آویز نداریم.( ) د) دانایی ده که ازراه نیفتیم، بینایی ده تا درچاه نیفتیم.( ) |
|
1 |
کلمات سجع را در عبارت « دانش فرمان گذار است ومال فرمان بردار. » مشخّص کنید . |
|
1 |
نهاد در مصراع «زنگ تفریح را که زنجره زد» کدام کلمه است؟ |
|
1 |
بیت زیر دارای چه آرایه ی ادبی است؟ « شبنم از روی برگ گل برخاست گفت می خواهم آفتاب شوم» الف) تشبیهО ب) تشخیصО ج) مراعات نظیرО د) هیچکدامО |
|
|
|
نمونه سوالات ادبیات پایه ی هفتم
با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید!!!
1- برای این که زیباتر بنویسیم باید عناصر زیبایی سخن را بشناسیم. 5/0 درست ( ) نادرست ( )
2- استفاده از آیات ابیات و مثل ها بر اعتبار و ارزش کلام نمی افزاید. 5/0 درست ( ) نادرست ( )
3-«چادر من باغی از آیینه هاست » شاعر با بهره گیری از کدام گزینه چنین چادری را ساخته است . 5/0 ؟
الف : اراده د : تفکر ب : تخیل ج : توصیف
خواجه شمسالدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیشتر شعرهای او غزل هستند که بهغزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخنپردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است او از مهمترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته میشود. در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبانهای اروپایی ترجمه شد و نام او بگونهای بهمحافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار میشود. در ایران این روز را روز بزرگداشت حافظ نامیدهاند.
تخلص خود را از نام سعدبن ابي بكر بن سعد زنگي وليعهد مظفرالدين ابوبكر گرفت. هر وقت سعدي در شيراز بود در خدمت اين وليعهد ادب پرور به سر مي برد.
آن کیست که دل نهاد و فارغ بنشست
پنداشت که مهلتی و تأخیری هست
گو میخ مزن که خیمه میباید کند
گو رخت منه که بار میباید بست سعدی
ادامه ی اشعار سعدی در ادامه ی مطلب!
در زبانِ فارسی جمله دارایِ دو قسمتِ اصلی است :
1ـ نهاد 2 ـ گُزاره
1 ـ نهاد :کلمه یا گروهی از کلمه هاست که درباره ی آن خبر می دهیم ؛
یعنی«صاحب خبر» است.
نهاد اجباری ( شناسه ) : ضمیری است که به انتهای فعل می چسبد تا صیغه ی
آن را مشخص کند.
در زبان فارسی به نهادی که در ابتدای جمله می آید،« نهاد اختیاری» و
به نهادی که به انتهای فعل می چسبد،« نهاد اجباری(شناسه)» می گویند.
مثال : من به مدرسه رفتم. « من» : نهاد اختیاری و « ـَ م » : نهاد اجباری
مانند : ادبیّات به یاری ابزارها و عواملِ گوناگون پدید می آید. واژه ی ادبیّات نهاد است.
گاهی نهاد بیش از یک کلمه است که اصطلاحاً به آن گروه نهادی می گویند؛
مانند :
پس از واقعه ی عظیمِ انقلاب اسلامی،بسیاری از بنیاد هایِ فکری،فرهنگی و معیارهایِ
ارزشی و اخلاقی ،دگرگون شد. گروه نهادی
برایِ پیدا کردنِ نهاد به اوّل فعل، « چه چیزی ؟ » یا « چه کسی ؟ » اضافه
می کنیم و نهاد را به دست می آوریم؛مانند :
زبانِ هر جامعه در هردوره ای بر پایه ی باورها و ارزش ها ی دینی،سامان
می یابد.
چه چیزی سامان می یابد ؟ زبان = نهاد
ادامه ی نکته ها در ادامه ی مطلب!!